En andraårsstudents reflektioner kring programmets kurser – Hampus Jarhede

Hallå internet!
Hampus Jarhede heter jag och jag fick förfrågan av vår kära Adde att skriva ett par rader här om programmet. Jag har då, till skillnad ifrån Albin (som har skrivit ett tidigare inlägg här), valt inriktningen Biologi.

Men vi ska kanske ändå börja lite kort med vem jag är och hur jag kom hit till Umeå. Jag är uppväxt i Uppsala och har alltid varit en liten skogsmulle som spenderat en stor del av mina unga år med att springa omkring i skogen. Även om jag tidigt fick ett intresse för naturen och allt som lever där, så har jag absolut inte varit säker på att det var just biolog jag ville studera till. Många andra tankar, idéer och tvivel har också funnits. Jag har ofta, som säkert många andra här, fått höra att: biolog, det är det ingen ide att studera till. Då blir en arbetslös.  Men då ungdomens hetta ännu finns i mitt blod så tänkte jag mer eller mindre YOLO! Jag vill inte ha ett kontorsjobb, jag vill inte sitta inne och jobba, jag vill göra något som jag brinner för. Så därför valde jag att börja plugga biologi.

Så jag kom helt enkelt upp till Umeå för att följa de drömmar jag haft som liten. Att jag valde att komma till Umeå beror helt enkelt på att jag tycker bättre om naturen här uppe.
Än så länge fungerar livet väldigt bra här i Umeå, tycker om både utbildingen och staden. Fast att jag bara är inne på mitt andra år så har jag fått ett drömjobb till i sommar. Ett jobb där jag inte sitter inne, utan istället får vara ute och göra det jag älskar. Så det känns väldigt himla superbra.  Med andra ord, 1-0 till mig emot de som sa att jag kommer bli arbetslös (läs pappa).

Men jag kanske ska sluta prata om mig och återgå till programmet, vilket var det jag egentligen skulle prata om. Jag tänkte försöka ger er mina två år precis som det varit, utan att försöka sälja in programmet. Väldigt objektivt med andra ord. Tänker heller inte gå in allt för mycket på kursinnehållet, det tycker jag står rätt bra om på http://www.umu.se/. Istället ska jag försöka ge er en bild av hur kurserna hittills snarare känts att läsa.  Det vill säga, hur svåra, roliga och givande kurserna har varit.

Första året innefattade bland annat många exkursioner och fältmoment. Dessa tycker jag var väldigt roliga och intressanta avbrott i resten av plugget. Enligt mig personligen så varierade dessa dagar i hur mycket det egentligen gav. En del var fullpackade med information och artkunskap och en del av dem kändes mer som mysiga utflykter. Första året innefattade även mycket grundläggande kunskap om ekologi, klimat och geovetenskap. Detta tycker jag är superbra att programmet innehåller, även om det ibland kunde kännas lite för enkelt att klara tentan. Men hur enkelt en upplever det beror ju såklart på vilken bakgrundskunskap en har ifrån gymnasiet och egna intressen.  OBS!! Även om jag säger att vissa av första årets tentor var ganska enkla så är det absolut inte några tentor som en klarar utan att plugga, det fanns ändå alltid ett litet gäng som blev underkända.

En av första årets exkursioner bar iväg till Skuleskogens Nationalpark, där fokus låg både på biologi och geovetenskap.

Så sammanfattningsvis, första året består av roliga exkursioner, bra grundläggande kunskaper och inget några speciellt svåra tentor förutsatt att en pluggar.

Andra året börjar vi biologer med en kurs som heter ”Inventeringsmetodik och Systematik”.  Den innefattar också en del fältmoment, dessa tyckte jag var superbra och givande! En fick mycket praktisk erfarenhet av hur inventering kan ske i fält och även mycket artkunskap vilket är A och O om en vill ha inventeringsjobb. Tentan för inventeringsmetodiken var, när jag och mina kursare skrev den, riktigt enkel. Jag tror inte det var en enda en som blev underkänd på den tentan, vilket ändå är rätt ovanligt. Men det kan ju ha förändrat nu, till framtida tentor.  Efter tentan åkte vi tillsammans upp med geovetarna, ett gäng naturguider och ”Miljö och hälsoskydd”  till Abisko med ett antal stopp på vägen.  Detta gjordes för att avsluta inventeringsmetodiken med ytterligare inventeringar i en massa olika miljöer på vägen. Uppe i Abisko gjordes även ett avslutande inventeringsprojekt för inventeringsmetodiks momentet av kursen. Jag och resten av min grupp räknade lämmelbajs (ja, du läste rätt). Denna fältvecka var en blandning av givande moment som bestod av ännu mer kunskap om inventeringsmetodik och artkunskap och sen hade vi även mindre givande moment. Dessa var dock trevliga moment men om en ska vara uppriktig så kan dessa mer eller mindre likställas med utflykter i fin natur.

Jag räknar lämmelbajs och Emma för protokoll uppe i Abisko. 

Därefter började vi med systematiken, det var fram till dess, programmets svåraste moment/delkurs enligt mig. Det var riktigt mycket faktakunskaper att plugga in och mindre betoning på förståelse som under tidigare kurser. Även om systematiken var tuff så tycker jag att det var en av de bättre delkurserna av utbildningen, det var bara bra förläsare i min mening och kursinnehållet var även bra. Det var riktigt kul att få en djupare bild av hur organismer har uppkommit och hur det är besläktade med varandra.  Då denna kurs hade väldigt många föreläsare så var den rätt rörig i avseende på vad en borde lära sig och inte. Mitt tips för er som ska läsa kursen snart är att först försöka strukturera upp allt det en måste lära sig och sen börja plugga. Tidigt.  Sedan är det nog bara att böna och be om att de ska ha stukturerat upp kursen bättre.

Där efter började vi med kursen ” Genetik och evolution” som gavs på engelska. Denna kurs var till skillnad ifrån Systematiken väldigt bra uppstrukturerat. Det var också en lite tuffare (jämfört med första året) kurs med två småkluriga tentor. Men den var absolut inte övermäktigande, utan jag skulle ändå säga att det var en kurs som höll en rätt rimlig, lagom svår nivå. Kursinnehållet var också bra upplagt och intressant. Ett tips inför denna kurs är att se till att läsa in på lite mer än vad som ges på föreläsningarna (se till att i alla fall skumläsa de sidor som ges ut i läsanvisningarna), då tentorna som sagt var lite småkluriga.

Där efter stod jag inför samma val som alla andraårsstudenter på programmet, oavsett om en läser geovetenskap eller biologi. Ville jag läsa ”Kemins grunder”, som har ryktet att vara en riktigt svår kurs, eller ”Miljö och samhälle” som snarare har det motsatta ryktet? Då jag under gymnasiet inte alls hade intresset för kemi och dessutom har haft mindre bra lärare inom detta ämne så var jag väldigt tidigt inställd på att läsa ”Miljö och samhälle”. Detta då jag dessutom också har ett visst intresse för miljöfrågor. Men, hör och häpna, i sista stund valde jag ändå att läsa ”Kemins grunder”. Detta för att få en bättre förståelse av biologi, vilket ändå är det jag brinner mest för. Jag har också insett att kemi är viktigt att  i alla fall ha en grundläggande förståelse för, oavsett om en studerar till geovetare eller biolog. Men hur som helst, ”Kemins grunder” höll upp till sitt rykte och var en tuff kurs. Denna kurs är den som jag i särklass lagt ner mest tid på, kursen höll högt tempo ifrån början till slut. Men det ska säga att kursen ändå behandlar många intressanta ämnen som gör att du får ökad förståelse för biologi. Egentligen är det bara tempot på kursen som är högt, innehållet i kursen är ändå rätt lättbegripligt om du sätter dig ner och ger det lite tid. Kursboken är ett väldigt stort hjälpmedel, superbra och tydlig! Se till att använda den!

Just nu läser jag kursen ”Fysiologi och cellbiologi”. Än så länge känns kursen relativt enkel. . Men jag har hört att den senare delen av kursen ska vara tuffare. Men vi får se antar jag. Hittills bäst på denna kurs tycker jag att några av laborationerna har varit, några av dem tyckte jag kändes riktigt givande. Annars tycker jag att kursboken (Biology – A global approach) har varit riktigt bra, har mest suttit och läst för mig själv.

Fast att jag har en kurs kvar så tänkte jag ändå försöka sammanfatta mitt andra år på programmet. Detta år har stundtals varit lite svårare än det första året, men samma sak gäller här. Så länge du ser till att plugga så kommer du att klara allt, till och med ”Kemis grunder” och Systematiken.  Tycker fortfarande att kurserna är intressanta och tar upp bra saker men ska ändå bli kul att nästa år få välja kurser fritt.

Till sist vill jag avslut med att ge ett några generella råd om att studera på universitet. Våga strunta i att gå på föreläsningar om du inte tycker om hur dagens föreläsare lär ut (förutsatt att du vet att du kan läsa på informationen själv).  Nörda ner dig i det just du brinner för, det kan ofta vara det som leder till jobb. Se till att planera dina studier, på universitet är allt ditt eget ansvar, om du planerar sina studier bra så kommer du utan problem ha mycket tid över till annat. Och till sist, handla inte på KBC-café om du inte känner dig riktigt rik. Allt är så himla mycket dyrare där.

P.S. En ytterligare sak som är viktigt att veta, du behöver inte vara någon liten skogsmulle som mig för att gå detta program. De flesta som jag läser med skulle jag säga inte är speciellt skogsmulliga. Utan de har istället ”bara” ett intresse av att lära sig mer om biologi och allt levande som finns runt om oss! Önskar du veta något mer så kan du lämna en kommentar här eller gå in på umu.se och söka på programmet!

1 svara

Lämna en kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *