Vilka personer ligger bakom utvecklingen av Google Glass?

Del 4: Sergey Brin, grundade Google tillsammans med Larry Page. Sergey Brin påstås vara den som ligger bakom idén om Google Glass.

Utvecklingen av smarta glasögon är, som tidigare beskrivits (se del 2), inte ett nytt påfund även om Google är en av de allra första aktörerna att utveckla en konsumentprodukt. Google har en särskild utvecklingsmiljö i San Francisco som heter Google X. Där har de bland annat utvecklat sina smarta glasögon men även de omtalade självkörande bilarna. När det gäller idén till Glass, som de också brukar kallas, så sägs det att Sergey Brin en dag gick på en promenad och plötsligt funderade han över varför man måste plocka fram mobilen ur fickan när man behöver använda tekniken. Går det bara inte att ha tekniken på sig? Om det är sant eller inte är svårt att säga, men det är så det har berättats för mig av Google Stockholm.

När det gäller utveckling av kroppsnära teknik och Glass i synnerhet så använder Google sig av konceptet – ”Getting technology out of the way”. Det vill säga tekniken ska inte vara i vägen eller att händerna inte ska vara upptagna när man behöver använda den. Tekniken ska helt enkelt bara finnas där och aktiveras när man behöver den som bäst. Därav är Glass både röststyrda och till viss del även rörelsestyrda (se även en mer ingående beskrivning i del 1).

Den person som har varit tekniskt ansvarig, technical lead manager, för utvecklingen av Glass heter Thad Starner. Han forskar bland annat inom områdena artificiell intelligens (AI), mönsterigenkänning, och människa-datorinteraktion (MDI).

Googles huvuddesigner för Glass är faktiskt svenska och heter Isabell Olsson. Här nedan kan du se och lyssna på en inspelad föreläsning med Isabell om hur designen av glasögonen har gått till.

Föreläsning med Isabell Olsson
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=gYopydLyvT4]

Sergey Brin at TED 2013
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=rie-hPVJ7Sw]

Thad Starner at TEDxSalford 2013
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=60JP7Tq5YMU]

Del 5 handlar om ett projekt där studenter vid Umeå universitet har designat både en teknisk lösning för Google Glass och en pedagogisk aktivitet av typen gamification för skolelever.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *