Mitt kungarike för ett forskningsfartyg (eller två)

Lotty är ingen skönhet precis, det måste jag väl erkänna, men hon är vårt hem på havet och av den anledningen har hon en alldeles speciell plats i våra hjärtan. Men trots det så har hon sina begränsningar. I rytande kuling på öppet hav är hon inte mycket att komma med och hon är inte så stor att vi får plats med någon närsaltsanalysator heller, om vi inte ska sova ute på däck och där är vi nog eniga om att gränsen för vår tjänstvillighet går.

Vid vår utsjöprovtagning använder vi oss av ett större fartyg med lite mer rörelseutrymme och aningen fashionablare boendemiljö. Det är Kustbevakningens fartyg KBV 181, drottningen av Bottniska viken och vårt andra hem på havet. Vi har haft ett mycket väl fungerande samarbete med Kustbevakningen i drygt tjugofem år nu och vill gärna fortsätta med det för all överskådlig framtid. De är trygga och pålitliga sjömän som alltid är positiva till allt och löser alla problem de ställs inför. KBV 181 är en förtroendeingivande dam som rör sig med värdighet genom både kuling och driv-is och … ja, även om gång genom is orsakar skakningar i fartyget som framkallar spasmer och parkinsonliknande symptom i våra kroppar så är vi mycket nöjda med henne.

Just nu gör vi alla våra analyser i en förvisso mycket stilfullt och modernt inredd men dock ganska utrymmesutmanad tjugofotscontainer på akterdäck. Vi tar gärna med oss forskare ut på havet (det är ju en av våra viktigaste uppgifter här på UMF) och om vi kan kombinera deras provtagning med miljöövervakningens så blir det även mycket billigare för forskarna. Just nu kan vi tyvärr inte ha med särskilt många fler än en (väldigt anspråkslös) forskare, för vi ryms helt enkelt inte och det tycker vi är jättetråkigt. Därför önskar vi oss ett större laboratorieutrymme ombord. Vi vill att KBV 181 byggs om och anpassas för forskning och miljöövervakning. Dynamiskt positioneringssystem, en kran med kapacitet att lyfta vilken utrustning som helst och sänka ned den till vilket djup som helst i hela Östersjön. Ett fristående toppmodernt forskningslaboratorium på akterdäck och ett lika toppmodern ackrediterat analyslaboratorium för miljöövervakningsprover midskepps i fartyget för minsta möjliga rörelse vid hög sjö. Det vill vi ha!

Just nu pågår en förstudie där UMF tillsammans med Kustbevakningen diskuterar möjligheterna för just en sådan anpassning. Om vi får klartecken och framförallt finansiering skulle Umeå universitet med stolthet kunna erbjuda forskare från hela världen tillgång till det bästa svenska forskningsfartyget just nu.

Och när jag ändå håller på; som jag sa i början, på Lotty är det rätt så trångt, vi sover praktiskt taget skavfötters och våra blöta regnkläder torkar aldrig och det finns inte ens en stol till var och en att sitta i när stormen ryter och åskan går och då är vi ändå bara fyra stycken. Dessutom är hon gammal nu och behöver mycket service och kärlek men vi får så ont i kroppen av att hasa oss fram över slangklämmor och rörledningar i maskinrummet (vart tog de där specialtränade ninjorna vägen förresten?). Vi vill ha en ny båt för kustprovtagning som faktiskt håller måttet när det gäller boende- och arbetsmiljö, bokstavligt talat! Det är inte mer än rätt.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *