Att resa – i kunskap, geografiskt och socialt

Att vara forskare och lärare är att alltid vara i rörelse. Inte nödvändigtvis fysiskt (ibland är jag rädd att stolen ska växa fast) men i sinnet och geografiskt. Tänk dig att ha ett jobb där du får lära dig nya saker hela tiden samt förmedla dem och där det finns möjligheter att finna likasinnade över hela världen och utbyta idéer. Visst, akademin är märklig på många sätt men den har ändå sina ljusa sidor. Annars skulle jag inte stanna. Att vara i rörelse ska dock inte innebära att byta chef och arbetskamrater vartannat år. I mina ögon är en av universitetets viktigaste uppgifter som arbetsgivare att säkerställa tryggare anställningar. Kreativitet, produktivitet och passion för att lära ut kräver trygghet. Annars riskerar den nyfikenhet som drev många av oss till den här miljön riskerar att kvävas.

Jag har haft turen att få samarbeta med kollegor i Australien och på onsdag åker jag dit för att jobba under några veckor. I likhet med många andra länder, inklusive Sverige, mår unga i Australien allt sämre psykiskt. Ett av projekten handlar om att försöka förstå hur livsvillkoren för unga vuxna är kopplade till psykisk (o)hälsa. Resultaten visar att stress och psykisk ohälsa är relaterat till ekonomisk utsatthet under studietiden. Universitetsstudier i Australien är avgiftsbelagda för alla, även om ”inhemska” studenter betalar mindre än utländska. Studenter som inte har föräldrar som kan betala får ta lån för att betala avgifterna, inte för att betala hyran. Hyrorna är för övrigt extremt höga och de flesta bor hemma under studietiden. För att ha råd att leva tvingas de att extrajobba vilket inte bara går ut över studier och relationer men också det psykiska välbefinnandet.

Studenter vid svenska lärosäten kan skatta sig lyckliga över den avgiftsfria utbildningen (bortsett från alla som nu måste betala sedan avgifter för studenter från vissa länder införts). Jag vill påminna om idén bakom detta – att alla, oavsett bakgrund ska ha möjlighet att studera. Nu finns det fortfarande en social snedrekrytering till högre utbildning men pengar ska inte utgöra hinder.

Utan fri utbildning hade arbetarklasstjejen Evelina inte haft möjlighet att studera vidare.

1 svara
  1. Ove Andersson says:

    ”I mina ögon är en av universitetets viktigaste uppgifter som arbetsgivare att säkerställa tryggare anställningar. Kreativitet, produktivitet och passion för att lära ut kräver trygghet. Annars riskerar den nyfikenhet som drev många av oss till den här miljön riskerar att kvävas.” Helt rätt där, trygga anställningar är ett måste annars kommer osäkerheten smygande som ett brev på posten. Ove

    Svara

Lämna en kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *