Bakterierna styr världen

”Bakterierna styr världen”, sa min handledare Farooq Azam under post-dok.-perioden vid Scripps Institute för Oceanografi i San Diego, USA. Han syftade på bakteriernas enastående förmåga att använda olika kemiska ämnen för sin energiförsörjning och tillväxt. Också på den ansenlig växtkraft som de besitter. Allt detta samtidigt som de är så oansenligt små att de är osynliga för det mänskliga ögat (en tusendels millimeter). Ta en 10 liters hink med havs- eller sjövatten och du har lika många bakterier i din hand som hela jordens befolkning av människor (c:a 10 miljarder). Dessutom någon miljard encelliga djur och små växtplankton, samt en 100 miljarder virus. Ett helt ekosystem med alla principiella näringsnivåer i varje liter vatten alltså. Skulle de växa ohämmat under 4 månader med en generationstid på 1 dag (vanligt under sommaren) skulle de väga som jordens hela massa. Det slutar aldrig att fascinera mig!

Den samlade effekten av denna mikrobiella världs aktivitet gör att havsvatten oftast är relativt klart. Skulle våra osynliga renhållningsarbetare inte göra sitt dagliga arbete med denna fascinerande effektivitet skulle sjöar och hav se ut som en ärtsoppa. De är ett exempel på de goda bakterierna och mikroorganismerna som ser till att vi har en bra värld. De goda bakterierna har också omtalats i pressen senaste tiden, då det gäller vår hälsa och betydelsen av goda bakterier i mage och tarmar för en frisk kropp. De goda bakterierna och de övriga mikroorganismerna finns överallt i naturen, omvandlar effektivt de flesta grundämnena och ser till att sjöar, hav och jord har den sammansättning och utseende som vi förväntar oss som naturlig. Även om man inte syns så finns man, och kan göra stor nytta. Att få färdas i den här mikrovärlden har gett mig en upptäckarglädje som jag tror är forskningens essens.

Kommentera