Ny dag nya chanser?

Hej!

Välkomna till en solig vårvinterdag! Efter lite ”stök och bök” med att bemästra bloggverktyget, är jag nu beredd att dela med mig av mina tankar om skolans och läraryrkets utveckling. Som du kanske märker så har jag redan ett övertag som bloggare. Det är min uppfattning om verkligheten (just nu från mitt köksfönster) som sätter agendan och definierar ”sanningen” om verklighetens beskaffenhet. Så oavsett om du som läser råkar ha ett helt annat och kanske till och med dåligt väder (vilket jag verkligen beklagar – vill ju inte vara sån :-)) så är det sol och gnistrande sol för mig.  Bloggen, liksom alla andra medier är i alla fall i mitt sätt att tänka inte alls neutrala. Med stöd av Marshall Mc Luhans ord vill jag härmed mana till allmän mediekritisk eftertanke. Kom ihåg att Media is the message! Den som behärskar medierna äger makt att definiera verkligheten. Makten över att definiera utbildningens roll i samhället är så också en fråga om förhållandet mellan medier, politik, forskning och skolans praktik. Det som oroar mig är vilken bild av skolan som medierna och vi som forskare förmedlar. Vem styr den berättelsen och vilket/vilka syften finns bakom PISA paniken och den svenska skolans förfall? Finns det andra berättelser, motberättelser, som kan balansera samtalet om skolans utveckling?

Fundera och hör gärna av dig i kommentarsfältet! Jag återkommer i frågan, men tyvärr visar klockan att  det dags för mig att ge mig iväg till Skellefteå för att träffa skolföreträdare för att hitta sätt att samverka för att skapa förutsättningar för lärares deltagande i praktiknära forskning.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *