Elektronik – v26

el_1
Figur 1: Nytt för denna krets är att vi nu kan mata +- 5 V förutom 12 V.

el_2
Figur 2: När vi testade köra motorn i vakuum.

el_3
Figur 3: Testning pågår.

el_4
Figur 4: Ett litet adapterkort för en ytmonterad switchande regulator. Den var lite väl liten för att man skulle kunna löda på kablar direkt så vi valde att göra ett kort istället.

Teamet har suttit och petat lite på en breadboard-prototyp nummerr ett av strömförsörjningskretsen, hunnit designa prototyp två för att sedan hinna designa prototyp tre innan vi ens byggt prototyp två! Prototyp tre kommer bli vårt första försök till att skapa ett fullt funktionellt kretskort vilket kommer bli spännande. Kommer det fungera eller kommer det börja brinna? Största skillnaden mot tidigare prototyper är att vi fokuserat på att minska ner storleken på komponenterna samtidigt som de möter kraven som ställs.

Vi har testat att köra en motor i vakuum för att se hur pass mycket ström den förbrukar vid olika hastigheter. Som förväntat drog den mindre i vakuum än i luft, då rotorn utsätts för luftmotstånd vilket ökar belastningen. Dock har vi insett att den effektbegränsning som satts av projektägarna på 10 W är ett problem då vi snabbt överstiger det vid de rotationshastigheter vi vill uppnå, upp till 20 000 varv per minut.

Arbetet med motorstyrningen fortsätter, och det går framåt. Just nu sitter vi och jobbar med att kunna styra en mikrokontroller med en annan mikrokontroller, för att kunna simulera de omständigheter som kommer råda senare.

Teamet fick prova på det här med att etsa kretskort, vilket är en pillrig process där man belyser en kopparfilm med UV-ljus och badar kortet i olika kemikalier. Bra övning för det kommande strömförsörjningskortet som ska byggas!

//This week the team has been hard at work fiddling with the first power supply circuit, designing the second one just to skip to the third prototype before we even built the second one! Prototype number three will be our first attempt at building a fully functional circuit which will be awesome. Will it work or will it explode? The biggest difference from earlier versions is that we’ve been trying to minimize the size of the components while still maintaining functionality.

We tested running a motor in vacuum to see how much the current consumption was affected by air resistance, and as expected it was more effective. However, the lack of heat conducting air resulted in a warmer motor which reached temperatures up to 50 degrees celcius. But even when running the motor in a vacuum the motor drains too much current given the limits for the whole assembly, which is 10 Watts. This will be a problem since we want to achieve RPM:s exceeding 20 000.

The team continues working on the control of the motors and we are making progress. At the moment we are working on making two microcontrollers talking to each other, so we can simulate the conditions which will be later on.

We got to experiment with etching a circuit board, which is a fiddly process involving UV lights and different chemicals. This was a good exercise for the circuits we will etch later on!

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *