Elektronik – v27

el_1
Figur 1: Första versionen av kretskortet.

el_2
Figur 2: Vi hade kul med flytande kväve.

Målet med den här veckan var att ta strömförsörjningskretsen ytterligare ett steg och slutligen göra det första riktiga kretskortet. Efter att ha beställt alla delar visade det sig dock att det var ont om plattor som kretskortet skulle etsas på. Trots detta gjordes ändå ett försök på den enda plattan som gick att använda. Resultatet av etsningen blev dock inte alls särskilt bra och det fanns inte ens något syfte med att sätta fast några komponenter på kortet, då det ändå inte skulle ha fungerat. Det visade dock på en del brister i designen som behövde fixas till och nu är vi på banan igen och förhoppningsvis kommer det fler plattor snart!

Arbetet med att styra en mikrokontroll med en annan har fortsatt och den här veckan har vi lyckats styra motorn på det viset. Vi har även arbetat fram en liten RPM-mätare så att vi kan mäta hur snabbt vår motor går och göra så att vi kan skriva in en bestämd hastighet och sedan ska motorn gå i den hastigheten.

Den här veckan har vi även testat att sänka ner ett av våra Arduino-kort, som vi för närvarande använder för att styra motorn med, i flytande kväve. Vi gjorde detta för att se hur väl de skulle klara extrem kyla. Det visade sig att det klarade sig bra till ungefär -106 grader C innan det slutade fungera. När kortet blev varmt började det dock fungera felfritt igen, så det tog som tur var ingen skada av att bli så kallt.

//The goal this week was to finish the digital design of the step-down voltage circuit and finally create a physical circuit. However, after ordering all the electrical components required it was discovered we had a shortage of copper plates that circuits are etched on. Despite this we made a first attempt on a smaller plate. The result was unfortunately not very satisfying, and we did not attempt to attach the components onto the circuit as it would not have worked anyway. There were some practical issues with the design where components were too close together, causing the copper plating to run together in some spots. We fixed the design, and are now ready to try again once the new copper plates arrive.

Work has continued with trying to control one microcontroller with another, and this week we were able to succeed in controlling the brushless motors this way. We have also put together an RPM-sensor so we can measure how fast the motor is going. Eventually we need to be able to take the RPM-sensor’s signal and use it to set the exact speed of the motor.

This week we have pushed our Arduino cards to the limit by lowering them into liquid nitrogen. We wanted to see at which temperature they would stop working, since the moon gets really cold. We determined that the Arduino can withstand down to about -106 degrees Celcius, after which it goes dark. After it warms up however it works fine, so it does not seem to take any permanent damage from getting too cold.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *