Elektronik – v29

el_1

el_2

Denna vecka har till största delen bestått i ett intensivt informationssökande för Elektronikteamet. Nya strömförsörjningskort behövde designas, och det var dags att ta tag i det här med att designa och bygga egna kretsar för att kunna kontrollera motorerna. Vi har även jobbat tillsammans med Experimentteamet för att skapa bättre styrkod så att de kan göra effektivare testmätningar av mätinstrumentet.

Som tidigare har vi haft i uppgift att se till att mätinstrumentet får de matningsspännningar det behöver, men i och med att vi fortfarande håller på och utvecklar instrumentet så förändras även de behov som ställs på utrustningen, så därför var det dags att designa nästa version av strömförsörjningskortet. Som det ser ut nu så kommer vi använda en switchande regulator för att plocka ner matningsspänningen från landaren som är på 24V ner till positiv/negativ 12V, och sedan använda linjära regulatorer för att plocka ner spänningen ytterligare några snäpp. Varför man blandar dessa olika regulatorer är för att en switchande regulator är mer effektiv än en linjär regulator, men skapar istället en del oscillationer i kretsarna vilket kan störa mätningarna. En linjär regulator skapar å andra sidan en jämnare spänning men är mindre effektiv, då energin i princip omvandlas till värme. Då kan man istället plocka ner större delen av spänningen med en effektiv switchande regulator och sedan jämna ut den med en linjär regulator till de nivåer man behöver.

I veckan har vi även designat en egen motordrivkrets, då vi sett att de kretsar vi använt hittills skapar störningar i mätningarna för experimentgruppen. Ska bli spännande att se om vi får allt att funka! Så till veckan kommer vi förhoppningsvis hänga mycket i lödlabbet och etsa nya kretskort och löda på våra nya komponenter.

//The majority of the week has been spend reading up on a new way to communicate with the engine. We have also begun designing a power supply circuit board and started building our own circuits, made to control the engines. We’ve also worked together with the Experiments team in making a more efficient measuring code for the field measuring instrument.

One of our primary tasks is to make sure that the measuring instrument get the right input voltage, the instrument is still in a developing stage, so the requirements constantly changes which is why we are developing the next power supply circuit board. It looks like we will use a switching regulator to bring down the input voltage from the lander, which is 24V, to positive/negative 12V and then use a linear regulator to bring down the voltage even more. The reason why you we use different kinds of regulators is because a switching regulator is more efficient than a linear regulator, but it creates oscillations in the circuits which could disturb the field measurements. A linear regulator on the other hand give a more even voltage but is less efficient because a lot of energy is converted into heat.

This week we have also designed our own electric speed controller for the engine, because we realized that the one we used created too much noise, which disturbed the field measurements. It’ll be exciting to see if can make it all work! So, next week we will probably spend a lot of time in the soldering work shop where we will make the new circuit boards and solder on new components.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *