Inlägg

Konstruktion – v32

kon_1

Under den gångna veckan har vi i Konstruktion-teamet byggt den nya kuben som designades förra veckan. Denna nya design har en del nya förändringar jämfört med den gamla designen. Till att börja med så är den nya kuben gjord av två L-liknande bitar som byggs ihop till en låda och avslutas med två enkla sidor. Detta borde medföra att lådan är lättare att handskas med (hoppas vi) under tester. På bilden kan man också lägga märke till de nya skydden över de stora hålen. Dessa gjordes på begäran av Experiment-teamet, eftersom de hade problem med elektriska laddningar som byggdes upp mellan sensorerna. Preliminärt så visade sig skydden eliminera dessa störnings-moment. Vi får se vad de säger efter att de fått prova den nya designen.

//This week the Construction team has been busy building the new cube that was designed last week. This one has a few changes to it compared to the last design. For starters, it is made out of two L-shaped pieces that are combined to make a box-like construction and then finished off with two simple sides. This should make the cube easier to handle (hopefully) during tests. Looking at the picture, you may also notice the new cover-patterns over the big holes. This was done on request from the Experiments team as they had trouble with wayward electrical charges. Preliminary testing shows that this covering should mostly eliminate that problem. We’ll see once they try it out.

Experiment – v26

ex_1

ex_2

Under veckan så har vi försökt koppla ihop det nya mätinstrumentet med datorn för att kunna läsa av data. När vi fick ett fungerande program insåg vi att den nya kopplingen från sensorplattorna inte fungerade. För att försöka få ut en signal från mätaren så har vi testat med den gamla kopplingen. Vi har även vakuum-testat motorn för att se hur mycket effekt den drar i vakuum samt för att se hur varm den blir i jämförelse mot luft.

//During this week we have tried to connect the new field mill to the computer to be able to read the data. When we got the program to work we realized that the new circuit-connections from the sensor plates didn’t work. A new connection of the sensor plates have been made, similar to the one from the old field mill. We have tested the motor in a vacuum chamber to see how much effect it needed in vacuum compared to air resistance and to see how much more heat it produced in vacuum.